Dofinansowanie do roweru elektrycznego

Dofinansowanie do rowerów elektrycznych - program „Mój rower elektryczny” - kluczowe informacje

Program „Mój rower elektryczny” to inicjatywa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), której celem jest wspieranie zakupu rowerów elektrycznych poprzez przyznawanie dotacji. Projekt ten jest skierowany zarówno do osób fizycznych, jednostek samorządu terytorialnego, jak i przedsiębiorców. Dzięki temu programowi, posiadanie roweru elektrycznego staje się bardziej osiągalne finansowo, a w efekcie może przyczynić się do popularyzacji ekologicznego transportu w Polsce.

Okres trwania i budżet programu

Program „Mój rower elektryczny” będzie realizowany w latach 2025-2029, a nabór wniosków rozpocznie się w 2025 roku. Ostateczna data zakończenia programu to 30 maja 2029 roku (lub do wyczerpania środków). Nabór będzie trwał do wyczerpania środków, co oznacza, że warto złożyć wniosek możliwie jak najszybciej. Zgodnie z założeniami, budżet programu wynosi 300 mln zł, co umożliwi zakup co najmniej 46 667 rowerów elektrycznych i towarowych.

Rodzaje pojazdów objętych dotacją

Dotacje przewidziane w programie obejmują trzy rodzaje pojazdów:

  1. Standardowe rowery elektryczne – klasyczne jednoślady z napędem elektrycznym, wspomagającym pedałowanie, idealne do codziennego użytku.
  2. Rowery cargo – specjalistyczne rowery przeznaczone do transportu większych ładunków lub osób, zyskujące coraz większą popularność wśród przedsiębiorców i rodzin.
  3. Wózki rowerowe – pojazdy, które mogą pełnić funkcje transportowe, łączące wygodę poruszania się rowerem z możliwością przewozu towarów.

Kwoty dofinansowania

W ramach programu można uzyskać do 50% zwrotu kosztów zakupu wybranego pojazdu, jednak istnieją limity kwotowe:

  • standardowy rower elektryczny - maks. kwota dotacji wynosi 5000 zł
  • rowery cargo oraz wózki rowerowe – maks. kwota dotacji wynosi 9000 zł.

Oznacza to, że aby maksymalnie skorzystać z dofinansowania, warto celować w pojazdy o wartości zbliżonej do 10 000 zł w przypadku zwykłych rowerów elektrycznych lub 18 000 zł w przypadku rowerów cargo.

Dlaczego warto skorzystać z dopłaty do roweru elektrycznego?

Program „Mój rower elektryczny” to świetna okazja, by nabyć nowoczesny rower elektryczny po znacznie niższej cenie. Dzięki dotacjom można zaoszczędzić nawet do 50% kosztów zakupu, co czyni ten środek transportu bardziej dostępnym. To nie tylko oszczędność, ale także wsparcie dla środowiska i zdrowego stylu życia, który rowery elektryczne doskonale promują.

Program ten ma potencjał nie tylko wspierać ekologiczne rozwiązania transportowe, ale także zmienić sposób, w jaki Polacy poruszają się po miastach, stawiając na cichszy, zdrowszy i bardziej przyjazny środowisku transport.

Rowery elektryczne idealne do miasta

Kto może skorzystać z dofinansowania?

Program „Mój rower elektryczny” jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, co sprawia, że niemal każdy, kto planuje zakup roweru elektrycznego, może ubiegać się o wsparcie finansowe. Dotacje obejmują zarówno osoby prywatne, jednostki samorządu terytorialnego, jak i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w określonych sektorach.

Osoby fizyczne - warunki dofinansowania na rower elektryczny

Każda osoba prywatna, która spełnia warunki programu, może ubiegać się o dofinansowanie na zakup nowego roweru elektrycznego, cargo lub wózka rowerowego. Warunkiem podstawowym jest zakup pojazdu na własność – nie może on pochodzić z leasingu ani wynajmu. Ponadto rower musi być nowy, a jego produkcja nie może być starsza niż 24 miesiące przed datą zakupu.

Dla osób fizycznych program przewiduje możliwość ubiegania się o dofinansowanie na jeden rower. Oznacza to, że każdy użytkownik może otrzymać tylko jedną refundację, dlatego warto dokładnie przemyśleć wybór pojazdu, by w pełni skorzystać z możliwości oferowanych przez program.

Jednostki samorządu terytorialnego - warunki skorzystania z dofinansowania

Samorządy również mogą skorzystać z dofinansowania na zakup rowerów elektrycznych. Jest to szansa na rozwój ekologicznego transportu w gminach i miastach oraz na poprawę jakości życia mieszkańców. Dzięki dotacjom samorządy mogą zakupić rowery do użytku publicznego, np. w ramach systemów rowerów miejskich lub dla pracowników instytucji samorządowych. Co ważne, samorządy nie są ograniczone do zakupu tylko jednego pojazdu, co umożliwia stworzenie większej floty rowerów elektrycznych.

Przedsiębiorcy - dofinansowanie na rower elektryczny dla firm

Kolejną grupą, która może ubiegać się o dofinansowanie są przedsiębiorcy. Jednak aby skorzystać z programu, firma musi prowadzić działalność gospodarczą związaną z transportem, logistyką lub wypożyczaniem sprzętu sportowego. Konkretnie, przedsiębiorstwa kwalifikujące się do dotacji muszą być zarejestrowane w ramach jednego z następujących kodów PKD:

  • 49.41.Z – transport drogowy towarów,
  • 53.10.Z – działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operator publiczny),
  • 53.20.Z – pozostała działalność pocztowa i kurierska,
  • 77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na zakup więcej niż jednego pojazdu, co daje możliwość rozbudowy ekologicznej floty transportowej. Dofinansowanie może stanowić istotny bodziec dla firm zajmujących się dostawami lokalnymi lub kurierskimi, które mogą w ten sposób ograniczyć emisję spalin i koszty eksploatacyjne.

Rowery elektryczne MTB - idealne w teren

Warunki techniczne i formalne dofinansowania na rower elektryczny

Aby skorzystać z dofinansowania w ramach programu „Mój rower elektryczny”, niezbędne jest spełnienie szeregu wymagań technicznych i formalnych dotyczących zakupu pojazdu. Twórcy programu zadbali o to, aby dotacje trafiały do osób kupujących rowery elektryczne spełniające określone normy techniczne, które przyczyniają się do rozwoju ekologicznego transportu i promowania zdrowego trybu życia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze warunki, które musi spełnić rower, aby kwalifikował się do refundacji.

Fabrycznie nowy pojazd

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest zakup fabrycznie nowego roweru elektrycznego. Oznacza to, że rower nie może być używany ani odnawiany. Co więcej, pojazd musi być wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Jest to zabezpieczenie, które ma zagwarantować, że wspierane będą najnowsze technologie, a rowery będą posiadały dłuższą trwałość oraz lepsze osiągi.

Ograniczenie wspomagania elektrycznego do prędkości 25 km/h

Zgodnie z unijnymi normami, które definiują rowery elektryczne (e-bike), pojazdy objęte programem muszą posiadać system wspomagania pedałowania, który działa tylko wtedy, gdy rowerzysta aktywnie pedałuje. Co więcej, po osiągnięciu prędkości 25 km/h wspomaganie silnikiem elektrycznym musi automatycznie się wyłączyć. Oznacza to, że rower nie może być traktowany jako pojazd w pełni napędzany silnikiem – jego główną siłą napędową pozostaje rowerzysta.

Minimalna pojemność akumulatora i zasięg

Aby rower elektryczny mógł zostać objęty dofinansowaniem, musi być wyposażony w akumulator o minimalnej pojemności 10 Ah (co odpowiada 360 Wh przy standardowym napięciu 36V). Ważnym kryterium jest również minimalny zasięg, jaki rower może przejechać na jednym ładowaniu. Zasięg wspomagania musi wynosić co najmniej 50 km. Dzięki temu użytkownik będzie mógł korzystać z roweru na dłuższych dystansach, bez konieczności częstego ładowania baterii.

Produkcja na terenie Unii Europejskiej

W ramach programu „Mój rower elektryczny” wspierane są rowery elektryczne produkowane na terenie Unii Europejskiej. Ten wymóg ma na celu wspieranie europejskiego przemysłu rowerowego, który cechuje się wysokimi standardami produkcji oraz dbałością o ekologię. Warto zwrócić uwagę na pochodzenie wybranego modelu, aby upewnić się, że kwalifikuje się do dofinansowania. Rowery elektryczne marki FISCHER spełniają ten warunek.

Brak możliwości jazdy bez pedałowania

Program promuje rowery elektryczne, które wspierają aktywność fizyczną. Dlatego też silnik elektryczny ma wspomagać jedynie proces pedałowania. Rower nie może poruszać się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego bez pedałowania, co oznacza, że w przypadku wyczerpania baterii, rowerzysta będzie musiał kontynuować jazdę samodzielnie, bez wsparcia elektrycznego. Dzięki temu rowery elektryczne spełniają podwójną rolę: ułatwiają poruszanie się, ale jednocześnie zachęcają do aktywności fizycznej.

Ładowanie przez standardowe gniazdko elektryczne

Rowery elektryczne, które będą mogły skorzystać z dofinansowania, muszą posiadać akumulator, który można ładować za pomocą zwykłego domowego gniazdka elektrycznego. To istotne ułatwienie dla użytkowników, którzy nie będą musieli inwestować w specjalne urządzenia do ładowania. Każdy pojazd objęty dotacją musi również być wyposażony w pełny zestaw akcesoriów potrzebnych do ładowania, takich jak kabel, adapter i ładowarka.

Rejestracja i oznakowanie pojazdu

Po zakupie roweru elektrycznego beneficjent programu musi spełnić formalne wymagania związane z jego rejestracją. Pojazd musi być zarejestrowany na Policji, a jego rama powinna zostać oznakowana specjalnym numerem identyfikacyjnym, składającym się z 4 liter i 6 cyfr. Dodatkowo, przez pierwsze dwa lata użytkowania, rower musi być oznakowany naklejką informującą o uzyskaniu dofinansowania. Dzięki temu NFOŚiGW będzie mógł monitorować, jak pojazdy objęte dotacją są wykorzystywane.

Zakup z własnych środków – refundacja po zakupie

Program „Mój rower elektryczny” przewiduje, że dofinansowanie zostanie wypłacone w formie refundacji, co oznacza, że najpierw trzeba samodzielnie sfinansować zakup roweru, a dopiero potem uzyskać zwrot kosztów. Jest to istotne z punktu widzenia planowania budżetu, ponieważ konieczne jest wcześniejsze zebranie odpowiednich środków na zakup pojazdu. Refundacja obejmuje 50% wartości zakupu, jednak nie więcej niż 5000 zł dla zwykłych rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów cargo oraz wózków rowerowych.

Rowery elektryczne trekkingowe

Proces ubiegania się o dofinansowanie

Aby skorzystać z dofinansowania na zakup roweru elektrycznego w ramach programu „Mój rower elektryczny”, należy spełnić kilka formalnych wymagań i przejść przez określony proces aplikacyjny. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wygląda proces ubiegania się o refundację, aby ułatwić zainteresowanym przygotowanie się na rozpoczęcie programu.

Kiedy rusza nabór wniosków?

Program „Mój rower elektryczny” rozpocznie się w 2025 roku, a nabór wniosków będzie trwał do wyczerpania puli środków, czyli 300 mln zł, przeznaczonych na ten cel. Warto pamiętać, że program będzie działał według zasady „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, że złożenie wniosku na wczesnym etapie może zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania, dlatego warto monitorować daty uruchomienia naboru.

Jak złożyć wniosek?

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać w formie elektronicznej za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej NFOŚiGW. Proces składania wniosków ma być uproszczony, jednak wymaga zgromadzenia i przedstawienia odpowiednich dokumentów, aby potwierdzić, że zakupiony rower spełnia wszystkie wymogi programu.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Aby złożyć wniosek o refundację, należy przygotować kilka kluczowych dokumentów:

  • Dowód zakupu – faktura lub paragon potwierdzający zakup fabrycznie nowego roweru elektrycznego, który spełnia wymogi techniczne programu. Faktura powinna być wystawiona na osobę fizyczną, firmę lub jednostkę samorządu terytorialnego.
  • Numer rejestracyjny roweru – po zakupie rower musi zostać zarejestrowany na Policji, co będzie potwierdzone specjalnym dokumentem rejestracyjnym. Numer identyfikacyjny pojazdu musi być również wygrawerowany na ramie roweru.
  • Dokumentacja techniczna pojazdu – dokumenty od producenta potwierdzające zgodność roweru z wymogami programu, takie jak pojemność baterii, zasięg wspomagania oraz produkcja na terenie Unii Europejskiej.
  • Formularz zgłoszeniowy – uzupełniony wniosek o dofinansowanie, który będzie dostępny na platformie NFOŚiGW.

Procedura refundacji

Dofinansowanie w ramach programu „Mój rower elektryczny” będzie wypłacane w formie refundacji, co oznacza, że najpierw należy samodzielnie zakupić rower, a dopiero później ubiegać się o zwrot części poniesionych kosztów. Po złożeniu wniosku i jego pozytywnej weryfikacji przez NFOŚiGW beneficjent otrzyma refundację na swoje konto bankowe.

Monitoring i obowiązki po uzyskaniu dofinansowania

Po uzyskaniu dofinansowania istnieje kilka obowiązków, których trzeba przestrzegać. Przede wszystkim rower musi być oznaczony naklejką informującą o dofinansowaniu przez pierwsze dwa lata użytkowania. Dodatkowo NFOŚiGW może monitorować, czy pojazd jest użytkowany zgodnie z warunkami programu, dlatego wszelkie zmiany, jak np. sprzedaż roweru w okresie trwałości, mogą wpłynąć na konieczność zwrotu dofinansowania.

Czas rozpatrywania wniosków

Czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku może się różnić w zależności od liczby złożonych aplikacji oraz kompletności dokumentów. Warto pamiętać, że w przypadku braków formalnych w dokumentacji wniosek może zostać odrzucony, dlatego tak ważne jest dokładne przygotowanie wszystkich niezbędnych dokumentów. Po pozytywnej weryfikacji środki zostaną przelane na konto wnioskodawcy, co zwykle trwa kilka tygodni.

Jakie modele rowerów elektrycznych FISCHER spełniają wymagania programu?

W ofercie rowerów elektrycznych FISCHER znajdują się modele w kategoriach: E-BIKE ATB, E-BIKE CITY, E-BIKE MTB, E-BIKE TREKKING. Dzięki szerokiemu wyborowi każdy znajdzie idealny rower dla siebie, a silnik elektryczny zapewnia dodatkową przyjemność z jazdy oraz większy zasięg przy mniejszym wysiłku.

Dlaczego rower elektryczny to dobry wybór?

Rower elektryczny to jedno z najbardziej innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań transportowych, które zyskuje coraz większą popularność zarówno w miastach, jak i na terenach podmiejskich. Rosnące zainteresowanie e-rowerami wynika z połączenia tradycyjnej formy aktywności fizycznej z nowoczesną technologią, która ułatwia poruszanie się, zwłaszcza na dłuższych dystansach i w trudniejszych warunkach terenowych. Dzięki programowi „Mój rower elektryczny” zakup takiego pojazdu staje się bardziej dostępny finansowo, a to nie jedyny powód, dla którego warto zainwestować w e-bike’a.

Ekologiczna alternatywa dla samochodów - Jednym z głównych powodów, dla których rower elektryczny staje się coraz bardziej popularny, jest jego pozytywny wpływ na środowisko. W dobie rosnącego zanieczyszczenia powietrza i zmian klimatycznych, poszukiwanie ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu staje się priorytetem. Rower elektryczny, napędzany zarówno siłą mięśni, jak i wspomagany przez silnik elektryczny, emituje znacznie mniej zanieczyszczeń niż samochód, a nawet klasyczny skuter. Użytkowanie e-roweru pomaga ograniczyć emisję spalin, zmniejsza hałas w miastach oraz redukuje zużycie paliw kopalnych.

Oszczędność czasu i pieniędzy - Rower elektryczny to nie tylko sposób na zdrowszy tryb życia, ale także realne oszczędności finansowe i czasowe. Poruszanie się po zatłoczonych ulicach miast często wiąże się z traceniem cennych minut w korkach. Dzięki e-bike’owi możesz ominąć ruch drogowy, co pozwala na szybsze dotarcie do pracy, szkoły czy na spotkanie. Dodatkowo, koszty eksploatacji roweru elektrycznego są znacznie niższe niż samochodu – nie musisz płacić za paliwo, a ładowanie akumulatora roweru przez standardowe gniazdko elektryczne kosztuje zaledwie kilka złotych. W porównaniu do stałych wydatków związanych z tankowaniem paliwa, ubezpieczeniem samochodu czy jego serwisem, inwestycja w rower elektryczny szybko się zwraca.

Wsparcie dla osób starszych - Rower elektryczny to świetne wsparcie dla osób starszych, które chcą zachować aktywność fizyczną bez nadmiernego wysiłku. Dzięki wspomaganiu silnikiem seniorzy mogą pokonywać dłuższe dystanse i trudniejsze trasy. E-rower pomaga w codziennych dojazdach, takich jak zakupy czy wizyty u bliskich, a poziom wspomagania elektrycznego można dostosować do indywidualnych potrzeb. To idealne rozwiązanie, które promuje zdrowy styl życia i niezależność, oferując jednocześnie większe bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy.

Promowanie zdrowego stylu życia - Chociaż rower elektryczny wspomaga pedałowanie, to wciąż wymaga aktywności fizycznej od użytkownika. E-bike umożliwia dostosowanie poziomu wsparcia do własnych potrzeb – silnik może działać na minimalnym poziomie, co pozwala na większą intensywność wysiłku fizycznego, lub na wyższym, gdy potrzebne jest więcej mocy, np. na podjazdach. Dzięki temu rower elektryczny może być używany zarówno przez osoby szukające większego wysiłku, jak i przez tych, którzy chcą uniknąć nadmiernego zmęczenia. Regularne korzystanie z roweru, nawet z napędem elektrycznym, sprzyja poprawie kondycji fizycznej, wspomaga pracę serca i układu oddechowego oraz pomaga w redukcji stresu.

Uniwersalność i dostępność Rower elektryczny jest niezwykle uniwersalnym środkiem transportu. W zależności od wybranego modelu, może być używany zarówno w ruchu miejskim, jak i na długich wycieczkach poza miastem. Istnieją różne rodzaje e-bike’ów, dostosowane do różnych potrzeb – od rowerów miejskich, przez trekkingowe, aż po górskie modele MTB. Coraz więcej miast i gmin inwestuje w infrastrukturę rowerową, co sprawia, że jazda rowerem staje się bezpieczniejsza i wygodniejsza. Program „Mój rower elektryczny” sprawia, że rowery elektryczne stają się jeszcze bardziej dostępne cenowo, co może zachęcić więcej osób do rezygnacji z samochodu na rzecz e-bike’a.

Inwestycja w przyszłość transportu Rowery elektryczne są częścią globalnego trendu na rzecz bardziej zrównoważonego i inteligentnego transportu. W wielu krajach rośnie zainteresowanie e-mobilnością, a rowery elektryczne są uznawane za jedno z kluczowych rozwiązań w walce z zanieczyszczeniem powietrza i problemem korków w miastach. W Polsce coraz więcej osób dostrzega zalety e-bike’ów, a dzięki wsparciu finansowemu w postaci dofinansowań takich jak „Mój rower elektryczny”, możliwe jest zwiększenie liczby rowerzystów na ulicach. Jest to także krok w stronę przyszłości, gdzie transport będzie bardziej zrównoważony, a miasta – bardziej przyjazne mieszkańcom.

FAQ

Kto może skorzystać z dofinansowania w ramach programu „Mój rower elektryczny”?

Dofinansowanie przysługuje osobom fizycznym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcom. Osoby fizyczne mogą otrzymać dotację na zakup jednego roweru elektrycznego, a firmy z wybranych sektorów (np. transport, logistyka) mogą zakupić więcej niż jeden pojazd.

Jakie są maksymalne kwoty dofinansowania?

W programie można otrzymać do 50% zwrotu kosztów zakupu. Dla standardowych rowerów elektrycznych maksymalna kwota dotacji wynosi 5000 zł, a dla rowerów cargo i wózków rowerowych – 9000 zł.

Jakie warunki musi spełnić rower, aby kwalifikować się do dotacji?

Rower musi być fabrycznie nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem, posiadać wspomaganie elektryczne do 25 km/h, akumulator o minimalnej pojemności 10 Ah oraz zasięg wspomagania co najmniej 50 km. Dodatkowo pojazd musi być produkowany na terenie Unii Europejskiej.

Czy dofinansowanie obejmuje rowery zakupione na raty lub w leasingu?

Nie, dotacje są przeznaczone wyłącznie na zakup rowerów elektrycznych opłaconych w pełni z własnych środków. Refundacja jest wypłacana po zakupie i nie obejmuje rowerów pochodzących z leasingu ani wynajmu.

Jak przebiega proces ubiegania się o dofinansowanie?

Wnioski należy składać elektronicznie za pośrednictwem platformy NFOŚiGW. Konieczne jest przedstawienie dowodu zakupu, numeru rejestracyjnego roweru oraz dokumentacji technicznej pojazdu. Po pozytywnej weryfikacji wniosek zostanie zatwierdzony, a refundacja wpłynie na konto bankowe wnioskodawcy.

Najniższa cena towaru, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.